Shopping bag
Menu sluiten

    Klantenservice

    Onze winkels Klantenservice
    Filters
    Hoe duurzaam is BeOne?

    Hoe duurzaam is BeOne?

    Een terechte vraag van één van onze trouwe klanten, want hoe duurzaam is BeOne eigenlijk? Duurzaamheid is een hot item, zeker met de opwarming van de aarde. Hoe zorgen we samen voor een kleinere footprint? Lees mee over duurzame mode-stapjes naar een groenere toekomst.


    Evenwichtigheid – coherentie – bestendigheid – continuïteit – samenhang

     
    Zomaar een greep uit synoniemen voor duurzaamheid. (Bron: Synoniemen.net) We komen daarnaast de Engelse term sustainable/sustainability vaak tegen, maar wat betekent dat eigenlijk precies? De kern van duurzaamheid is het evenwichtig omgaan met de hulpbronnen (grondstoffen van de aarde) waarmee onze welvaart wordt gecreëerd en het verbeteren van de leefomgeving met respect voor alles wat op aarde leeft.


    De 3 p's: people - planet - profit


    Kort gezegd houd je rekening met mens, milieu en maatschappij en dit is de basis voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (M.V.O.), ook wel duurzaam ondernemen genoemd. Deze werkwijze levert bedrijven een lagere milieudruk op en op langere termijn een kostenbesparing. Natuurlijke bronnen (zowel grondstoffen als dierlijke producten) kunnen immers opraken en de natuur is geen onuitputtelijke bron, ook zij heeft zorg en bescherming nodig. Dit geldt voor werknemers, arbeidsomstandigheden en energiebronnen – niets is vanzelfsprekend.
     


    Tegen verspilling, overconsumptie en een wegwerpmaatschappij

     
    De tijd van verspilling - iets kopen om één keer te dragen - is voorbij. Zelfs (en vooral!) de nieuwste generatie wil duurzamere fashion, houdt van vintage (tweedehands) of draagt net zo lief kleding uit de garderobe van hun ouders. Merken behouden hun aantrekkingskracht maar worden net zo makkelijk gemixt met vintage en goedkopere items. Het is ook maar net hoeveel financiële draagkracht en interesse je in mode hebt. Wij focussen ons op de klant in het midden tot hogere segment met aardig wat levenservaring, maar met nog steeds een jeugdige (lees nieuwsgierige) instelling. De klant die op de hoogte wil blijven van fashion en de laatste ontwikkelingen en die graag op haar manier een steentje bijdraagt aan een groenere toekomst.


    Duurzaam is (meestal) duurder


    Het liefst willen we zo weinig mogelijk betalen voor het mooiste, toch? Zo werkt het alleen niet qua duurzaamheid in modeland. Heb jij enig idee waardoor de kosten van een kledingstuk omhoog schieten? Een verfijnd ontwerp (merk gerelateerd), beter betaalde fabrieksarbeiders, gezondere werkomstandigheden, een duurzamer verf- en productieproces (minder water en verf voor katoenverwerking), diervriendelijke leefomstandigheden voor het schaap en de alpaca, recyclebaar verpakkingsmateriaal enz.


    Goedkoper op de lange termijn


    BeOne is actief in het midden en hoog segment op de fashionmarkt en zowel onze materialen als productiemethoden zijn van hoge kwaliteit. Geen fast fashion bij ons. Dit betekent dat onze kleding lang meegaat qua kwaliteit in materiaal en ontwerp. Neem de kosten per keer (deel het aankoopbedrag door het aantal keren dat je haar draagt) en je merkt dat deze kosten lager liggen dan je vooraf dacht. We verkopen veel klassiekers (5 onmisbare fashion-items) en dat zijn fashionable blijvers voor jarenlang draagplezier, hoe sustainable wil je het hebben?


    Hoe duurzaam is BeOne? To the point!


    Maatschappelijk verantwoord ondernemen is belangrijk bij het ontwikkelen van onze collecties. We streven naar volledig transparante productieketens, goede arbeidersomstandigheden in de fabrieken waarmee we samenwerken en duurzamere producten. Dit is een continu proces en we zijn er nog niet, maar iedere stap is er eentje in een duurzame richting.


    Concrete duurzame voorbeelden:


    • BeOne laat haar eigen collectie produceren in China, Italië en Portugal en daarnaast verkopen we kwaliteitsmerken die elk hun steentje bijdragen aan duurzaamheid. We produceren zo dicht mogelijk bij huis, zoals in Europa en minder in China voor een kleinere footprint. Alle fabrieken worden regelmatig door onze eigen mensen/agenten op arbeidsomstandigheden gecontroleerd en daarnaast moeten ze aan de Europese wet- en regelgeving voldoen (controle door de lokale overheid). 

    • verpakkingsmateriaal: verpakkingen vanuit China zijn eco-friendly, niet alleen biologisch-afbreekbaar plastic (degradable polybags) wordt gebruikt voor de verpakking, ook wordt onderzocht hoe de carelabels afbreekbaar kunnen worden gemaakt. Dozen worden optimaal gevuld voor minder opslagruimte dankzij een compactere vracht. Minder loze lucht en synthetische opvulmaterialen zorgen voor een efficiëntere verzending. Zonder het gebruik van microplastics en er wordt biodegradable glue bij de verpakkingen gebruikt. 

    • onze hoofdleveranciers van wol (merino, mohair, alpaca) hebben een dierenwelzijn certificaat. Daarbij denk je aan een diervriendelijke leefomgeving en een manier van scheren met aandacht voor het dier. Voor BeOne is non-muelsed wool belangrijk. Dit houdt in dat men bij het schaap (in Australië) het vel aan de achterkant (bil) niet weghaalt om infecties te voorkomen (mulesing is een te vermijden pijnlijke chirurgische ingreep). Het betekent dat het schaap intensiever gecontroleerd wordt, wat de wol logischerwijs duurder, maar veel diervriendelijker maakt.

    • in Italië wordt met diervriendelijk garen gewerkt door de leveranciers. Bij levering toont men een certificaat waarmee de afkomst inzichtelijk is. Ook hier worden degredable polybags ontwikkeld, maar nog niet gebruikt. 

    • bij het verven van stoffen (o.a. denim) wordt minder of circulair water gebruikt (en minder agressieve reinigingsstoffen) en men verft in grotere bundels. Restafval van stoffen wordt zoveel mogelijk hergebruikt. Niets wordt weggegooid, denk aan gerecycled katoen en PET flessen die na een recycle-proces gebruikt worden in super warme en zachte sjaals van Codello. En wat dacht je van de duurzame Fraas cashmink sjaal? We staan pas aan het begin van innovatieve ontwikkelingen van duurzame materialen en productie en de mogelijkheden zijn eindeloos. 

    • we maken deels gebruik van biologische katoen, afhankelijk van de beschikbaarheid van het materiaal en op dit moment is er nog geen deadline naar een volledige overgang naar biologische katoen bekend. Het merk Cambio is een duurzaam voorbeeld van organic cotton/green cotton. Naast een perfecte pasvorm en vele modellen (voor ieder figuur is er minstens eentje) is dit Duitse broekenmerk eco-gecertificeerd – ze produceren organische katoen, gebruiken minder water en milieuvriendelijke verf. Cambio denim is met recht duurzaam te noemen.

    • energieverbruik wordt groener door ledlampen in fabrieken en zonnepanelen. Onze winkels houden tegenwoordig de deuren dicht om energie te besparen (ja we zijn open en u bent van harte welkom, de deuren staan alleen niet langer letterlijk open). Ook op kantoor trekken we liever een laagje extra aan dan de verwarming omhoog te draaien en met al die wollen knitwear is dat geen straf. Eerder een lust voor het oog en een feest op de huid, vinden wij.

    • op onze logistieke afdeling scheiden we plastic, karton en ander afval en de kleding wordt in gerecycled plastic hoezen naar de filialen verstuurd.


    Op naar een duurzamere toekomst bij BeOne

     
    Hoe nu verder? We beseffen dat we er nog niet zijn, maar het onderwerp duurzaamheid leeft bij ons en we maken aardig wat groene stapjes in de goede richting. Duurzaam ondernemen is een langdurig en eindeloos proces. Op dit moment onderzoeken we hoe we  effectiever kunnen omgaan met ons energieverbruik (in o.a. de winkels), verpakkingen en vervoer/verzending. Alle beetjes helpen immers.
     
    Tips om te verduurzamen zijn altijd welkom en onze tip aan jou?
     
    Investeer in mooie kwaliteitsstukken en draag wat je hebt zo vaak mogelijk. En ben je een kledingstuk zat? Geef het een tweede leven via Vinted of de kringloopwinkel. Zo dragen we allemaal een mode-steentje bij. We zien je graag bij BeOne.


    Ontdek onze duurzame merken:

    Marc Cain - Luisa Cerano - KYRACambio - Caroline Biss - SummumCodelloFraas - Intervall - Jane Lushka - Japan TKY  - Raffaello RossiLegend 




    Terug naar boven Divide
    Cookies

    We gebruiken cookies (instellingen) om je de beste ervaring te bieden.